Kategoriarkiv: Kunst

Turist i Paris

Dagene efter regnvejret

I Paris ved vi, at vi er turister. Der følger mange ting med den titel. Vi flytter ind på en campingplads, vi kører ikke selv rundt i byen, kaffen indtages på caféer, vi skal forholde os til seværdigheder, vi er to turister blandt rigtig mange, og er ikke selv interessante for dem, vi gæster.

Et godt selfie-sted

Vi havde hjemmefra haft en god snak med de bedste guider vi kunne finde i Odense, som selv havde valgt at holde en længere voksenferie i Paris i en lejet lejlighed i foråret. Deres anbefalinger og Lonely Planet brugte vi til at planlægge, hvor vi ville bevæge os hen. Da vi nu havde fået styr på at færdes med bus og metro var det nemt og sjovt at gennemføre planen.

Paris er en fantastisk by med en lækker stemning. Byen er fyldt op af så meget storladent og imponerende. Det er svært at forstå, hvordan så meget betagende og smukt samles på et sted. Måske er det netop for at imponere. Og så mange berømtheder og vigtige personer og begivenheder.

Desværre bliver det også for meget for os. Vi holder f.eks.ikke ret længe på store museer eller kunstudstillinger. Eller foredrag om en seværdighed. Vi er ikke så nemme at imponere. Vi har det som danskere ikke så godt med hierarkier, men er vant til at være i øjenhøjde, mere lige. Stor ulighed og for meget blærerøv provokerer os. Det bliver for pompøst, for modsætningsfuldt, for langt, for dyrt, for mange, for meget. Men det er godt at blive løftet ud af vores lille, småborgerlige verden og se nogen turde give den gas, godt nok betalt af nogle andre, men alligevel.

Det ser meget hyggeligt ud at naboerne mødes på pladsen til et spil boule i det gode efterårsvejr. Tæt på kunne man se, at alle havde navneskilte på fra et bureau og talte engelsk

Det er sjovt at snakke med folk, som lever de steder, vi besøger. Engang ville/kunne franskmænd ikke tale engelsk, så betingelsen for en snak var, at man kunne deres sprog. Jørgen kunne/ville stadig for 10 år siden have succes , fordi han fik øvet sig. Men nu vil franskmændene også selv tale engelsk, så de hører straks, hvor ubehjælpsom han er og slår over i engelsk. Og det er da ærgerligt, for hvordan skal han så blive bedre?

Det er faktisk ret svært at komme i kontakt med folk i en storby, for man er én turist blandt mange. Det er svært at skille sig ud, at gøre sig interessant for dem, så de får lyst til at snakke. Det er meget nemmere i mindre lokalsamfund.

Det lykkedes dog alligevel. Champs E er lang og med mange ting at kigge på. Det blev både til en kop kaffe og en snak med tjeneren Jean om at arbejde 15 t hver dag for10 €/t for at kunne betale husleje langt uden for centrum. Han kunne også fortælle lidt om nogle af gæsterne fra nabolaget, der kom fra en noget højere indtægtsklasse.

På slentreturen ned ad den store boulevard kom vi forbi Det danske Hus. Fra bagsiden kan man besøge Den Danske Kirke i Paris, her fik vi en snak med en dansk praktikant og en kort rundvisning.

St.Germain kvarteret

Når man går og kikker på de mange kvarterer, hvor folk bor, kunne man godt drømme om at komme på besøg i nogen af dem og møde dem der bor der og høre om deres liv i Paris.

Vi er godt fyldt op af rigtig mange indtryk fra dagene i storbyen. Du skulle tage en tur ind forbi billeder og tekst fra Paris med med et klik her

Vi har forladt Paris og er på vej mod Loire-dalen, Dordogne og Pyrenæerne.

/Jørgen og Lene

Nyksund. en forladt by langt hjemmefra

3289 km har vi kørt indtil vi holder på pladsen mellem Myre og Nyksund. Vi er langt hjemmefra.

Nyksund er en by, der er forladt flere gange gennem de sidste hundrede år.

Nyksund er en by, der er blevet forladt flere gange gennem det sidste hundrede år. Sidste gang var en gang i 60’erne, da staten lukkede postvæsenet og skolen.

Fra de glade kollektivistdage i 70′ erne mindes jeg , at nogen havde hørt om en forladt by i Norge, som man bare kunne flytte ind i.

Orv hvor fedt, mand! Sku’ vi ikke bare se at komme afsted?

Der var noget rigtigt i det. Det har vi ved selvsyn hørt i dag Byen var tømt, så der boede kun enkelt mennesker. Og bygningerne stod og faldt sammen. Der blev etableret en slags fond, som havde til formål at sætte gang i aktiviteter, som kunne bevare byen i en eller anden form. Bl.a. betød det, at unge mennesker kunne slå sig ned og benytte det der var

Nyksund er en forladt by. Har været en mere levende by siden bl.a. tyske unge flyttede ind.

Det var der flere unge, der gjorde, især unge fra Tyskland.

Noget der huskes i byen var “Das sozialantopologishe Eksepriment”. Det var en behandlingsprojekt for unge som ‘ trengte at bli restauriert’ Eksperimentet gik ret voldsomt ud over det røde pakhus, der dengang blev brugt som materialeforsyning til andre projekter.

Unge tyskere er frivilligt i isolaion i Nyksund, men drømmer…

Der er stadig langt igen, men der er noget i gang. Og historien om Nyksund ligner det der sker mange andre steder i Europa: Noget faldefærdigt industriområde bliver besat, og bliver opdaget af alternativister og kunstnere og ender med at blive hipt og købeobjekt for dem med penge, så alternat/kunstnere ikke længere har råd til at være der . Men det ligger langt fra Oslo, København, Paris, så det varer nogle år endnu inden det bliver smart og bæredygtigt.

Klimaudfordringen kunne også spænde ben. Det nydelige istandsatte pakhus har været ramt af stormskader og bølger i krostuen flere gange indenfor de sidste 10 år. Der er ikke penge til at klimasikre med en mole. Og stormene bliver der nok ikke færre af de næste mange år.

Og den ligger langt fra Odense. Vi har kørt over 3000 kilometer og oplevet rigtig mange ting.

Vi har kørt i vores bil i Danmark. (Det kunne vi godt tænke os noget mere af) Besøgt venner i Bergen. Haft hedeslag i nærheden af isbræer. Sejlet nogle fantastiske ture med færger for en hel bunke Nkr. Passeret Polarcirklen. Spist tørfisk. Oplevet Lofoten, både turistfælder og fredelige, flotte fiskesteder. Fanget fisk selv, og spist dem. Og nydt det ekstremt flotte vejr vi har haft i mere end 3 uger.

Nu hedder området ikke Lofoten mere, men Vesterålen med Andenes. Vejret er ved at skifte, farverne bliver nogle andre, temperaturen falder og det begynder at blæse. Hvalsafarien på tirsdag fra Andenes er usikker, så måske tager vi videre mod Tromsø og det nordligste Norge.

Jeg fortæller oftere om, hvor vi er i billedteksterne i højre side og i beskrivelsen af vores bopladser.

/Jørgen

En dag på stranden

Blå himmel og hav fra morgenstunden

I dag har det været rigtig dejligt vejr fra morgenstunden. Vi stod tidligt op, fordi solen skinnede gennem vinduet fra en skyfri himmel. Udsigten er mod syd til en sandstrand med masser af bølger. Selv om det er vindstille, er bølgerne store. Lige noget for surfere.

Vi fandt frem til Praa Sands Beach i går. Meget sidst på dagen. Vi havde kørt rundt i det sydvestligste Cornwall i kulde, regn og blæst. Regnen var startet om natten og varede hele dagen i går. Men vi tog turen som turister og besøgte Tate kunstmuseum i St. Ives, derfra til Lands End. Begge steder blev vi grundigt gennemblødt i 8° og kuling.

St Ives. En kunstnerby med et meget dejligt Tate-museum med masser af engelsk kunst. Ikke mindst Barbara Hepworth’s skulpturer

Og begge steder fik vi nogle rigtig gode oplevelser. Det havde været nemmere at blive siddende inde i det ubehagelige vejr. Men vi vidste, at tøjet kunne blive tørt og vi kunne komme ind og spise god mad i en varm og hyggelig bil. Så pyt med kolde næser og våde bukser.

Lands End i regn, kuling og kulde. Det passede faktisk meget godt til at være ved verdens ende.

I dag har været helt modsat i går. Sol og lunt vejr. Hele dagen er gået med ture langs stranden, snak med surfere og nogen af alle hundefolkene. Om hunde. Og lidt om Brexit. Hundene bekymrer sig ikke om Brexit. Men englænderne tager sig af deres hunde. Jeg plejer hurtigt at kunne få nok af hunde. Her er der hunde overalt. Restauranter og caféer inviterer hundene indenfor. Bilerne rummer to forældre, 3-4 børn og 1-3 hunde. Det er som om alle har hund.

Morgentur langs Praa Sands Beach med hundemand

Og der er faktisk ikke så meget ballade med de hunde. Der er sjældent nogen, der gør eller gør. Næsten ingen hundelort på gaden. Ingen hundeslagsmål. Er englænderne bedre til at holde hund? Er hundene bedre til at omgås hinanden, fordi de er så mange og fordi de får lov uden snor? Eller er jeg ved at blive hundetolerant? Eller bare så gammel, at hundespørgsmålet er kommet på en anden dagsorden?

Hundene er ret fredelige. Man skal ikke være bange.

Historien fra i dag er fra i dag. Sidste historie fra Oxford er fra den 29. marts. Det er 20 dage. Der ligger rigtig mange oplevelser på en lang tur rundt i Wales og venter på at blive fortalt. I dag har jeg lige behov for at komme i nutid. De andre historier kommer.

/Jørgen

Forbillede for Jesus

Turen fra Gibraltar over Tarifa gik gennem Algeciras. Gps-damen var lidt langsom, så vi fik drejet en gang for tidligt.  Det blev en  tur gennem nogle forstæder til byen.

Men det var ikke i det kvarter vi fandt kunstskolen.

På vej til Nigeria på tommelfingeren kom jeg i efteråret ’72 gennem Algeciras. Det var her vi skulle med færgen til Afrika . Jeg fortæller stadig historien om dengang jeg sad model for Jesus, altså sådan at forstå at en medarbejder på kunstskolen gerne ville tegne en skitse af mig.  Måske kunne han bruge mit ansigt på en af de altertavler de malede på skolen. Jeg havde ikke  fjernet skægget i de 6-8 uger vi havde været hjemmefra, og jeg havde helt uskyldige øjne.

Sådan så det ud når man tog den på tommelfingeren i Sahara, Le grand Sud. De talte fransk i Algeriet. Den fine militærjakke fra Bordeaux blev stjålet kort tid efter

Sammen med min rejsekammerat drev vi rundt i byen og så en spændende bygning. Der var noget arkitekt over os, så vi bankede på og præsenterede os som arkitektstuderende fra Danmark, spændende byggeri!? , måtte vi kikke?

Vi blev taget godt imod og kunne kloge os med vores smækbukser og lange beskidte hår. Og det var mod slutningen, at Jesus kom på tale.

Kunne det være det billede?

Jeg havde håbet at kunne finde tilbage, men jeg husker kun ganske lidt. Kun en bygning på en bakke med kalkede hvide vægge og røde teglsten i udkanten af en by.  Og Google kender heller ikke noget til “art school painter, Algeciras”  i lavt byggeri i hvidt og rødt. Der er for mange kirker i omegnen til at tjekke, om der skulle være en altertavle?

Måske er det bare løgn?

/Jørgen

To små kinesere i Berlin

På indersiden af muren ved Eastside Gallery fik jeg øje på nogle mere “uofficielle” tegninger. Billedet af Karl Marx og især teksten fangede min opmærksomhed:

Karl Marx siger:
“Ordet socialisme blev brugt af totalitære systemer til at snyde folk” (Min oversætttelse)

Det var der to små kinesere, der også havde set, så der blev taget selfies med gamle Karl.
Jeg syntes, det kunne være sjovt at høre, hvad kinesere tænkte om den tekst?, og jeg var heldig, at den ene kunne og ville tale engelsk.

Det blev en rigtig sjov snak om Kina, Europa, politik Marx og foto. Historien bag deres besøg var også ret sjov. Jeg talte med Major, som kunne engelsk, og Marco fik samtalen oversat og var med på kinesisk.

De arbejder begge med fotografering, Og så er de Leica-nørder. Et Leica kamera er meget fint og meget dyrt at købe i Europa, og endnu dyrere i Kina. Deres kamera skulle repareres, men reparationen ville være sindssyg dyr og af dårlig kvalitet i Kina. Så de to valgte at købe en flybillet til Frankfurt am Main og tage til Leicas fabrik i Wetzlar for at få det ordnet. De udgifter de sparede i Kina betalte det meste af rejsen til Tyskland.

Major, som jeg talte med, kunne huske, da Berlinmuren faldt. De er begge 40 år gamle. Han syntes godt om bemærkningen på tegningen. Marx er stadig obligatorisk historiefortælling i Kina, men de er vist ikke mere så socialistiske så det gør noget. “I børnenes skolebøger er der et billede af Marx på omslaget, og det er så det”, fortæller han”

De kommer fra Shanghai og opfordrede mig til at besøge byen. “Den  minder om Berlin”. De vidste godt, hvad Danmark er for et land. Dog uden at uddybe det nærmere.

Major og hamselv. Marko har taget billedet.

/Jørgen

Eastside Gallery

Eastside Gallery er en over 1300 meter lang rest af muren langs med floden Spree. Mange kunstnere fra hele verden har bidraget med billeder. Open Air Galleriet blev etableret i 1990 og var ved at lukke i 1996. Det blev skadet af hærværk og trængte meget til at blive restaureret. Byrådet ville fjerne den. En gruppe kunstnere skaffede penge til renovering og den fortsatte eksistens. Der har i flere omgange været bevilget penge til at holde udstillingen ved lige.

Der er rigtigt mange fine refleksioner og kommentarer til, hvad muren har betydet. Både mens den stod der, og efter den er væk.

Det er et fotogent turist spot, med mange selfies pr. minut. Dog forbavsende få stænger. Kysset trækker helt klart de fleste selfies.

Der er 106 malerier, så jeg har valgt 99 fra.

 

 

 

 

 

 

Det sidste billede kunne være en kommentar til gentrificeringen i Berlin?
/Jørgen

Hamburger Bahnhof og kunst i Berlin

 

Vi cyklede noget rundt i området omkring Berlins ‘Haubtbahnhof’ for at finde Hamburger Bahnhof , som engang har været endestationen på strækningen Hamburg-Berlin. Nu er der kunstmuseum  med udstillinger af store, internationale kunstnere. Det skiltede de ikke meget med, men vi fandt det.

Det er en imponerende bygning, som engang har været fyldt med damplokomotiver og rejsende med kufferter. Den funktion varede kun omkring 40 år. Det har været jernbanemuseum for så at blive kunstmuseum i i 1996.

Det er nogle fantastiske lokaler til udstilling. Museet har fast udstilling af værker som blev skænket af byggematador Marx og en Hrr Flick med lidt familiemæssige lig.

Jeg fik set værker af Joseph Beuys, Anselm Kiefer, Robert Rauschenberg, and Andy Warhol.   Warhol kender jeg. Ellers var det lutter nye, spændende bekendtskaber. Joseph Beuys så meget spændende ud.

Har han mon udviklet en stor teori om kunst og samfund og kapitalisme?

Jeg kan også godt lide at få sat ting på formel 😉

 

En af Beuys’ fedtskulpturer

 

Edward Kienholz, Volksempfängers Gamle radioer fra Nazi tiden som kunne spille Wagner. Hitlers internet og Twitter

 

I næste uge er der kunstuge i byen. Det gemmer jeg til en anden gang. Og der er masser af kunstmuseer at vende tilbage til, måske som tema for næste besøg i byen

/Jørgen

Så se dog Venedig

Den by gav os nogle rigtig dejlige dage. Selv om vi var blevet advaret om ‘alt for mange turister’, ville vi ikke dø uden af have set Venedig, eller hvordan er det?

Man tror det er løgn. At en by kan være så lækker, charmerende, smuk, interessant, overdådig. Hvordan har det kunnet lade sig gøre at samle så meget rigdom, kunst, arkitektur, levende og i live? Man bliver forpustet af at sige “Nøj” og “Neiih”. Det hele passer så godt sammen og til hinanden. Det er lige meget (næsten), hvor man vender øjet hen, så  er der noget, der tager sig godt ud. Det er nemt at forstå, hvorfor alle skal se den by.

Kanal Grande i morgenlys inden det går løs.

Og blive set i den. Helst et ikonisk sted. Markuspladsen, f.eks.?

Vi har også været på Markuspladsen

Vi tog bussen fra campingpladsen til centrum på 15 min. Første dag vandrede vi rundt for at orientere os, og opsøgte de samme steder som alle ville se. Rialto- broen, Markuspladsen, den ene kirke og den anden udsigt, og tidspunktet var omkring kl 12. Pyha. Der er mange gader og god plads på pladserne, men det var som Open by Night i Odense gange 2. Og så er sæsonen kun lige begyndt? Det må være svært at være lokal indbygger med en dagligdag.

Kik ind i en baggård

De må have adgang til et slags parallelsamfund, inde bagved, hvor der kan spilles bold og laves hjemlige ting?


Så blev det noget helt andet næste dag, for vi stod op kl. 6.15 og var med vandbussen på Kanal Grande til Markuspladsen inden 7.30. Det kan anbefales.

Endnu en kliché, men det er så nemt.

Vi nåede meget rundt, fik kaffe og croissanter i solen allerede inden der blev åbnet på Peggy Guggenheims Collection. Et fantastisk hus og mange skønne værker af moderne kunst.

Nationalromantiske, som vi er, faldt vi i staver over en særudstilling af den danske surrealistiske maler Rita Kernn-Larsen, med et langt DR-interview af Birgit Meister fra 1986. Og så var alle de andre stået op og havde stillet sig op foran billederne i den store, flotte udstilling. Vi fik set det vi ville og lidt til.

Venedig er vi ikke færdige med, men vi har fået rigeligt for denne gang. Vi har travet det meste af den gamle bydel, nogle steder flere gange, sejlet med kanalbådene op og ned af den store kanal. Store hoveder og tunge ben. Dejligt at kunne forlade hurlumhejet, trætte og mætte af indtrykkene. Og med masser af stof til videre fintænkninger.

/Jørgen

 

Frank Gehry og Bilbao

Jeg kendte ikke noget til Frank Gehry før jeg så en bro i Bilbao, der var opkaldt efter ham. Den har formodentlig fået hans navn, fordi har har gjort byen  en stor tjeneste. Han er nemlig  den canadiske arkitekt bag Guggenheims museum i Bilbao.

Det er et af de turistpots, vi gerne ville se, og som mange har anbefalet at bruge tid på.

Den er bare for vild, den bygning. Da vi så den fra vores bakketop-parkeringsplads, tittede den frem bag en stor skyskraber, og vores nabo måtte pege hen over byen for at vi fik øje på den. Stående ved siden af den, bliver man paf over de vilde konstruktioner og fantastiske former. Og når man så står inde i bygningen, bliver man blæst omkuld af de kæmpe store, oversize rum. Alt er bare mega, bygget inden i noget giga.

Museet er helt sikkert et besøg værd.  Der medfølger en guided tur med høreapparat, som var meget grundig og lærerig.  Vi blev hængende længe ved introduktionen om arkitekten og byggeriet. Vi var begge så udmattede af oplevelsen af bygningen, at der manglede energi til at få ret meget ud af de udstillinger, som den rummede. Det må vi få tid til en anden gang.

Kæmpe installation af Richard Serra, ‘Matter of Time’ tilpasset et kæmpe udstillingsrum

Jeg opdagede først, at man ikke må fotografere, før det var for sent. Der kom et par billeder med fra indersiden af museet. Ovenfor er det en kæmpe installation af nogle skal-former udført i skibsværftstålplader med nogle uventede samlinger og vinkler. Man kan bevæge sig ind i dem og opleve rum og tidsfornemmelser fra en anden verden. Kunstneren er  amerikaner og hedder Richard Serra og værket hedder Matter of Time. Formerne passer til rummets udformning. ‘Størrelse’ eller ‘format’ er for mig en vigtig oplevelse med det værk.

Og det gik igen i udstillingerne. Det var megalærreder, der dominerede giga-rummene. Hovedudstillingen var af Francis Bacon. Det var en stor mundfuld at sætte sig ind i, hvad han har på hjerte. Jeg troede først, at jeg kendte ham fra gymnasietidens Oldævl/Idehistorie, men ham her er engelsk kunstner som døde i 1992. Mange af hans udtryk minder mig om Michael Kvium. Han har haft stor betydning for udvikling af moderne europæisk kunst og kender de andre store.

Vagten havde været forbi og prikket mig på skulderen, inden jeg fik et foto med fra hans udstilling. Men det er jo faktisk også helt overflødigt, når man kan bruge google. Se bare Francis Bacon Billeder

Moderne kunst er et studie værd. Men det er ikke nemt. Det kræver en indsats, og hvor skal man næsten begynde? Man må jo bare kaste sig ud i det med vidt åbne øjne.Og Europa har meget at tilbyde.

Og Guggenheim er spændende moderne kunst. Bygningen er en kæmpe skulptur, at se ude fra, som så er blevet udstyret med indvendige, store rum, som ikke egner sig til meget andet end udstilling. For at malerierne og skulpturer ikke skal forsvinde i de store rum, har det været nødvendigt at bestille nye værker i passende størrelser. Så Guggenheim Bilbao udstiller ikke bare kunst, men er kunst og skaber kunst. Stor kunst i hvert fald i en betydning af stor.

Hvad nytte det så er til, og hvad vi skal med det er en anden snak.

/Jørgen

 

Satie i Honfleur

Vi kører snart ind i Frankrig, men holder søndag i Veurne i Belgien. Til morgenkaffen hørte vi radioavis og  stille musik på DR.dk/P2 (lidt længsel). Den efterfølgende udsendelse hed “Lyden af Frankrig” Den var rigtig god. Og vi skal selvfølgelig besøge det lille, åbenbart lidt ukendte Satie museum i Honfleur, som bliver omtalt. Byen er allerede anbefalet af andre og skulle være rigtig hyggelig.

Du kan høre udsendelsen her: Lyden af Frankrig

http://www.vdr.dk/p2/sadan-lyder-landet/sadan-lyder-landet-frankrig-1-5/  (linket duer ikke mere, desvære)

/Jørgen