Kategoriarkiv: Vejret

Jeg må hellere indrømme det:

“Vi er kommet hjem fra Umbrien i Italien”

Det kunne godt læses mellem linjerne i et tidligere opslag, men det står stadig ikke helt klart for alle. Derfor denne indrømmelse.

Vejret på TV2 så ret lovende ud

Vejret var i slutningen af april ikke, hvad man kunne ønske sig af Italien. Det var koldt og regnfuldt, så planen om at bruge et par dage i Firenze blev droppet. I stedet ville vi fortsætte nordpå. Vi havde set prognosen for forår i Danmark.

Gardasøen havde vi aldrig set og slet ikke boet ved. Da et skilt på motorvejen ind i Alperne viste Gardasøen, hoppede vi af og kørte en smuk tur langs søen på østsiden. Men der var ikke noget, der inviterede til at slå sig ned. Det var koldt, vådt og blæsende.

I stedet fandt vi op til byen Brentonico, som vi boede i på vejen sydpå i marts. Hyggeligt at besøge byen igen. Fik snakket med nogle af de lokale, som fortalt om at bo i byen. Der var tilflytning af unge familier. Bl.a. fordi der er meget fin natur og fordi boligpriserne er lave.

Men klimaet var gået helt agurk. Masser af sne og kulde, som igen havde lukket vejen op til skiområdet. Det var lige åbnet, da vi var forbi sidst. Beboerne var ret bekymrede, for ingen kunne huske, at det var sket før?

Ingolstadt er hjemsted for AUDI. Sidst tog jeg et tilsvarende billede. Ejeren kommer gående bagerst i billedet og troede jeg var perkeringsvagt. Vi blev venner igen!

Næste dag fortsatte turen hjemad med stop i Ingolstadt og Magdeburg. Stop for indkøb i Flensburg og videre til Tommerup for at se til den gravide familie. Ingen tegn på flere børnebørn endnu.

Den 27. april var vi hjemme i sommerhuset. Og derfra blev det det fineste forårsvejr med masser af sol og tørvejr. Efter den vådeste april i mange år.

Den 13. maj havde Holger endelig bestemt sig for at komme frem fra dybet. Han er det dejligste, syvende barnebarn. Og nu allerede en frisk fyr på 3 måneder.

Sommeren er snart gået. Mest i sommerhuset, som har været vores bolig siden vi flyttede fra lejligheden i Odense. I løbet af de næste par måneder bestemmer vi os for en lejlighed i Odense centrum. Hvis det kan passe med indflytning omkring nytår.

Så har vi mulighed for at holde jul et sted i nogle andre varme lande. Måske Portugal? Vi får se, hvordan det udvikler sig. Spændende er det.

/Jørgen

Vejret er ikke, hvad det har været

Disclaimer: Vi har haft glimrende vejr mange dage, måske endda de fleste, på vores tur. Det kan være svært at dokumentere, hvordan det faktisk har forholdt sig. Men det føles som ok. Turen har ikke været en fiasko.
/Jørgen

Lene er optimist, jeg er pessimist. Vi småskændes om, hvordan vejret har været på turen. Det er en anden udgave af diskussionen: om bægeret er halvt fuldt, eller halvt tomt.

Vejrberetningen skal helst afspejle vores ide om ‘at tage til de varme lande og møde foråret’. Det hele kan jo fremstå som en fiasko, hvis jeg fortæller alt for negativt om vejret.

I det store perspektiv er vores småkiv ikke værd at beskæftige sig med. Vi kan godt blive enige med FN om, at vejret tidligere har været mere til at regne med.

Alex vinkede, da vi kørte fra hans Biologiske vingård i Toscana. Han havde meget dygtigt fortalt om at være biologisk vin- og oliven-avler.( I det fineste vejr med solnedgang over vinmarken). Det var ikke nemt med det vejr, vi har haft de sidste år. Og det ser foreløbigt ikke for godt ud for 2024. Det er familiegården han har overtaget, så han bliver ved.

Vi ville have kørt til Firenze, men sprang en dag over og blev hos Alex. Det regnede hele dagen i Firenze. I dag havde samme udsigt, regnbyger og 6° – 8°, så vi listede i stedet nordpå på motorvejen. Og også en afstikker langs Garda-søen. Flot men vådt.

Brentonico var udset til overnatning. Her boede vi også på vejen sydpå og fik noget dejligt, friskbagt brød. I dag ankom vi midt på eftermiddagen for at kikke lidt nærmere på byen, og ordne indkøb. Det var ret koldt , men tørvejr. Bageren var lukket.
Lidt højere oppe end de 700 m vi holdt i, var der ret meget sne? Noget mere end da vi holdt her for 4 uger siden? Og luften lidt skisportsagtig.

Turistbureauet var åbent, og vi fik en god snak med Anna, som kunne ret meget engelsk. Af en italiener. Hun ville hjælpe os, så vi fandt Coop, og flere andre småbutikker. Hun ville også advare os om ikke at køre højere op til de små landsbyer. Vejene blev faktisk åbnet for en måned siden, men vejret har været helt uforudsigeligt og folk i byen er lidt bange. For der er kommet så meget sne, at vejene er blevet lukket igen, og de kan ikke sige, hvornår de åbner. Det har de ikke prøvet før på denne tid.

Vores bil føles stadig som en ret stor bil. Men se lige franskmanden på den anden side!

Rapporter hjemmefra siger, at vejret er koldt og vådt. 3° og blæsende. Og i weekenden bliver det 18°? Hurtigt omslag, men til den gode side.

Det duer ikke at vi bliver ved med at snakke om vejret. Vi skal gøre noget ved det. Eller hvad synes du vi skal?

/Jørgen

Gratister på A-75

A-75 er en fransk motorvej fra Clermont-Ferrand til Montpelier. Den udmærker sig ved at være gratis, og ud over det ledes man gennem nogle fantastiske landskaber og runder mindre byer med mulighed for hvil og overnatning. Trafik var der til gengæld ikke meget af på de fleste strækninger.

Vi havde forladt Annecy med det mål at nå længere ned i varmen. Og alligevel tage omvejen over Clermont-Ferrand.  Sydover fra byen blev det Auvergnes Højland. Man kunne se, at det ville være flot, også på cykel, hvis bare lige vinteren havde forladt det. Et meget bakket terræn over 600 m og op til 1200 m. Der skal vi tilbage til, når det engang er blevet grønt.

Eiffeltårnet er væltet og gemt ved A75

Vejret var vådt og koldt, men vi var heldige at passere en seværdighed lige til kaffepausen og i tørvejr. Ingeniørkunst midt i naturen, som vi har set lignende i Porto og Paris. Ingeniøren hedder Eiffel, opkaldt efter tårnet i Paris?

Længere fremme opgav vi at køre helt til de varme lande på denne etape og slog os ned for natten i Canourgue. Hyggelig by klippet klar til det skulle blive forår.

Vi fik den næstsidste plads lige efter kl. 18

Med lidt fejlkørsel blev det til godt 600 km på dagen, og med tanker om at nå til Girona til et længe ophold i varmen næste dag, var det tiltrængt at hvile.

/Jørgen

Om at blive set

To Hymerbiler på parkeringspladsen i Annecy en tidlig, kold morgen. Den ene danske er ved at vågne. Den anden har der slet ikke været liv i?  Ved siden af den kan man ikke længere se Tonni og Grethel’s VW-van. Den er kørt, for de stod op længe før solen og kørte sydpå. 1000 km ville de nå i løbet af mandagen.

Vi har kørt  fra Münzenberg nord for Frankfurt og til søen ved Annecy. Her var vi forbi for 4 år siden og fik lyst til at gense pladsen ved søen, hvor vi en morgen fik skæld ud af en sovende campercampist for at larme. Vi var dengang ikke klar over, at der lå folk og sov inde i de parkerede biler.

Büdelsdorf 1. stop i 3 gr. og regn

Forud for Münzenberg var der gået et dag med at pakke bilen i Flensborg og køre til Büdelsdorf, 65 km syd for Flensborg. Og dagen efter en lang tur forbi Hamburg, Hannover, Kassel med masser af vejarbejde, regn, slud og tåge.  Og 2- 8 gr. Mange tyske biler har kørelys uden baglys!?

Münzenberg i tåge og tusmørke

Efter Münzenberg var der fin vej uden vejarbejde, og så snart vi var forbi Frankfurt var trafikken rigtig søndags- uden lastbiler. Det var koldt og sjasket, men i Karlsruhe kunne vi se at det lysnede sydover.

Vi nåede ind i Schweiz og fandt en rasteplads til frokosten. Her blev vi set. Så manglede vi kun lige det sidste inden vi fandt p-pladsen i Annecy.

Den medbragte 3 retters med god vin og opvask bagefter var overstået lige inden det blev mørkt.  Der kom flere biler til den frie plads lige over for vores, men de flyttede væk. Ligesom vi gjorde, for naboen havde en støjgenerator kørende.

Nysgerrig som jeg er skulle jeg lige høre de sidst ankomne, hvorfor de flyttede sig? De talte tysk og var imødekommende i deres trange og kolde VW Caravelle. De ville gerne fortælle, at de havde set os på p-pladsen i Schweiz og havde tænkt på deres egen tur gennem DK for flere år siden. Og hvor sjovt og dejligt det er at møde nogen igen på en p-plads. Tilfældigt.

Tilbage i luksus-bilen igen gav det pludselig mening at invitere schweizerne ind i varmen til et glas rødvin. De takkede ja og damen, Grethel var så fri at ønske sig en kop kaffe også. Det fik hun, og småkager til.

Vi havde en hyggelig aften med rødvin, kaffe og kage masser af snak på både tysk og engelsk.

Morgen ved Annecy

Det er dejligt opløftende at blive set. Man bliver afvæbnet og positivt stemt. Det gør noget godt. Det synes andre sikkert også. Vi findes kun, hvis og når vi blir set. På Youtube, på en blog eller på en rasteplads i Schweiz.

Jeg skal også huske at se!

Tonni 63, Grethel 69 er fra Zürich, kører i VW Caravelle på vej til Marokko.

/Jørgen

Venedig og så hjem

Turen hjem fra Venedig skulle tages op over den østre ende af Alperne. Vejen gik igennem et punkt på landkortet, hvor Italien grænser op til Slovenien og Østrig. Vi fandt en fin parkeringsplads ved Laghi di Fusine. Et superflot sted i 900 m højde, køligt og grønt. Der var lige vejr til, at vi kunne gå en tur rundt langs søen inden regnen kom.

Det regnede hele natten, og vi besluttede, at vi ikke ville bevæge os ud af bilen inden afgang. Der var kun hvidt pludder udenfor, som vi ikke ville have ind i bilen. Vi sov og stod op til en lun bil, blev morgenklar, fik dejlig morgenmad med det hele, pakkede sammen og lukkede skuffer og skabe. Og så kørte vi afsted i silende regn.

Dagen før havde vi haft noget svært ved at finde frem til søen, hvor vi ville sove. GPS’en sendte os rundt  ad små parcelhusveje og tilbage igen til en ny runde. Til morgen sendte den os over nogle små, lukkede bjergveje mod München?. Vi havde dog besluttet, at vi var i underskud for ‘ordentlig motorvej’, så vi fandt selv vejen, men Gps-Rita fastholdt sin vejledning: “Forlad motorvejen om 1 km”, for så igen at vise os en mindre vej over bjergene. Vi fastholdt motorvejen og navigerede efter skiltene.

Gps’en var ikke gået i stykker. ‘Vignetpligtige veje’ var fravalgt, og så kan man ikke køre på motorvej i Østrig. Da fluebenet blev fjernet var vi igen enige med Rita om at blive på motorvejen hele vejen til Ingolstadt.

/Jørgen

Vinterhi

eurot-0031108Vi tog af sted fra Danmark 5. september i dejligt sensommervejr. Nu er der gået 9 uger og vi er tilbage i forandrede omgivelser: Det er sne og 0 grader, og vi har fået nye naboer lige udenfor vinduet.

Vi forlod byen  St. Saturnin les Apt i Provence i 23 grader og flotte efterårsfarver d. 29. okt. Det var sidste etape på ca. 1700 km, der skulle overstås. Vi var klar til at vende hjem.  Når deadline nærmer sig, indstiller man sig på afslutingen. Det bliver sværere at mobilsere overskud og interesse for at opleve nyt på vejen.

Beslutningen omkring hjemturen var at prøve lange stræk på motorvejen, og der var allerede aftalt mødetid på Hymer-værkstedet i Scandinavian Park i Flensborg, og hjemtransport til Odense d. 2. november. Der skulle bare køres kilometer de næste dage. Det gik fint. Bilen kører godt med 95 km i timen i lastbilsporet. Det er meget afslappende, selv om der skal flere køretimer til. Hver anden time, sådan cirka, holdt vi pause, med frokost eller kaffe, og der kunne endda blive plads til en lille morfar under dynen, i mørket. Der var nogen, der kunne fristes af Burger King, men vi holdt os til lidt spansk pølse og fransk ost. Det var forøvrigt påfaldende så store kunderne hos Burger King var?
eurot-0051101

  1. november var  vi tilbage i det kolde nord, på pladsen ved Hymerforhandleren i Flensburg. Der var forskellige garanti-reparationer og lidt forbedringer som vi havde annonceret og  bestilt tid til i god tid. Vi overnattede på pladsen for at være parat til værkstedet kl. 9 næste morgen.  Derefter skulle bilen tømmes, rengøres og sættes på plads i vinterklar stand? En ny udfordring: Hvad skal der til for at man trygt kan lade bilen stå under et halvtag, i frostvejr, i flere måneder, måske? “Så kik dog i manualen!”

Det lykkedes at få alle problemerne gennemgået, forklaret og forstået. Men desværre var der ikke bestilt reservedele og tid nok, så vi måtte lade bilen stå ved værkstedet og vente med vinterklargøring til senere. (Nu hedder det d. 23. november?)

Men Astrid var ankommet med Golfen, som blev pakket til sidste kubikcentimeter. Vi kørte til Odense i mørke og regn og blev budt velkommen af Frederiks osso buko og æblekage. Mums!

Hjemme igen flytter vi i vinterhi på havnen i Odense. Her har vi faktisk ikke boet siden slutningen af marts, 7 måneder i sommerhus og på farten. Det er slet ikke så nemt. Vi er gået i ‘langsom mode’ og vænner os langsomt til mørket og kulden, og får igen så småt gang i fitness, kajak, læseklub, vinterarbejde i sommerhuset, hjemmesysler og “Hvad i alverden”. Det kræver noget fintænkning at forstå forskellene.

Vi er slet ikke færdige med at undres og udforske mulighederne for at rejse i en bil man kan bo i.  Der er mange flere oplevelser og overvejelser som vi skal have styr på og hav samlet samlet op her på siden. Og det bliver sysler i vinterhiet, som vi glæder os til.

/Jørgen

Retur til sommer i Provence

Kalenderen, internettet,  mætheden peger på, at vi snart skal hjem og i venterhi. Vi tog den hurtige tur gennem Spanien over Pyrenæerne for at finde nogle rigtige sydfranske sommerdage i nogle flotte omgivelser som afslutning. Vi kunne se på vejrudsigten, at onsdag ville blive med sol i sydfrankrig, så vi skyndte os videre fra Andorras regn for at lede efter ‘stedet’.

Carcassonne  er en stor by i udkanten af bjergene. Vi forsøgte et par mindre byer,  bl. a. Limoux, men stoppede på en plads i Carcassonne.

Vi var blevet advaret om, at byen er en stor turistmagnet. Og det er den, selv om sæsonen er på det sidste. Det er meget forståeligt. Det er en helt fantastisk middelalderby inden for borgmurene, som virkelig kan sætte fantasien i gang om riddere, sværdkampe, heltedåd, rigtige mænd og skønne kvinder.

Men det er en dyr scene at holde kørende bare for fantasiens skyld. Der skal mange penge til, og modellen, der er valgt her, er at indrette borgen som Tivoli. Selv om der er mange, der stod i vejen for min oplevelse, var det et fint besøg. Nemt at forsestille sig, hvor ‘sjovt’ det vil være i højsæsonen.

Forlystelsespark og shopping

Carcassonne er en stor by ud over borgen, men vejret var stadig lidt gustent, så den præsenterede sig ikke som målet for vores sydfranske idyl i sol. Vi ledte i området på kort og tabeller, men der var ikke lige noget, der ramte plet. Måske er der slet ikke sydfransk stemning i den region? Måske er der bare ikke mere sydfransk sommer til os? Måske sku’ vi bare se at komme hjemad?

Vi tog en hurtig beslutning: Det blev vores ene dag i Carcassonne.

Minderne fra 2014-turen i Luberon i Provence om ‘rigtig sydfrankrig’ lå 300 km mod øst, og vejrudsigten sagde 3 dage med sol og nogen varme. Så det blev tidlig afgang mod Avignon. Vi kunne altid finde et sted at være. Undervejs skimtede vi sol gennem skyerne, og var optimistiske. Vi kørte forkert et par gange, og på vej det sidste stykke mod målet,  St. Saturin-lès-Apt, kom regn og tågen!? Det var ikke lige det vi kørte efter. Måske er det ved at blive vinter for alvor? Men vi fandt en flot parkeringsplads at overnatte på!

Og så vågnede vi op til det her:

Her bliver vi et par dage og nyder livet, som om det er godt. Og det er det jo.

/Jørgen

Sol til de tålmodige

Vi diskuterede rationalisme og romantik i europæisk historie, mens vi gik forbi det her. Rationalisme eller romantik?

Vi blev hængende igår her i Posada de Valdeón en hel dag i regnvejr og blev i dag belønnet med en hel fantastisk vandretur gennem dalen til Cain i det mest fantastiske vejr. Hvor heldige kan man være? 15 km vandring i det flotteste terræn. Mere af den slags.

Det her er også en prøve på om jeg har fået repareret abonnementfunktionen?

/Jørgen

Indedag i Posada de Valdeón

Sådan ser vejret ud på DMI for det sted vi holder nu, og det passer med det vi ser ud af vinduerne. Det er ret vådt i dag, men med udsigt til sol i morgen eftermiddag bliver vi her for at vandre en flot tur i bjergene. Vi satser på at DMI kan forudsige noget om vejret i Spanien.

Der er ikke meget fornuft i at flytte sig, for vejret ser ud til at være det samme inden for en meget stor radius. Nærmest i hele Europa. Vi skal helt til Malaga for at finde sommervejr.

Men det er faktisk vores første indedag på turen. Det har været fint vejr på det meste af turen indtil nu. Det blev lidt koldt i Pyrenæerne, ellers har det været sommerligt. Måske er vejret bare sådan i Europa, når det bliver efterår? Det blev også ret koldt på denne tid på vores tur i efteråret 2014, så vi kan forsigtigt konkludere, at vi skal starte efterårsturen 2-3 uger tidligere, altså omkring 15 august?

Regnvejsdage er heller ikke at foragte. Jeg kan godt lide at sidde inde og lumre lidt og nørde med læsning og skriblerier, en kop kaffe og en småkage, mens det drypper udenfor.  Der er heldigvis masser af oplevelser at få samlet op på, og arbejde med planlægning af turen fremover.

Og så har vi jo også tøj med, så vi kan færdes ude i vådt vejr, og komme tilbage til en tør hule igen.

/Jørgen

PS:  Der kommer ikke mails ud til abonnenterne på ‘hvadialverden.dk’ i øjeblikket. Det er folkene bag ‘maskinen’ , der driver hjemmesiden, der har stillet på nogle knapper, så mailen ikke udsendes. Jeg håber de snart får rettet fejlen. 

Man kunne forledes til at tro, at vi havde indstillet turen. Men vi har det stadig fint med rejseformen, og er stadig på vej. Vi styrer efter at ramme hjemlige farvande engang i begyndelsen af november.